Isnin, 28 Mac 2011

Cadangan filem untuk ditonton : Bottle Rocket (1996)

Korang bosan dengan filem-filem yang di tayangkan di pawagam sekarang? Atau bosan dengan koleksi-koleksi filem yang ada di dalam simpanan? Apa kata cuba menonton filem yang aku suggestkan ni. Korang boleh membeli DVDnya atau menontonnya di Astro (saluran Astro Movies, HBO dan Cinemax) or setidaknya download di internet.

Bottle Rocket adalah filem komedi gelap yang di arahkan oleh Wes Anderson yang terkenal dengan filem The Royal Tenenbaums (2001). Walaubagaimanapun, aku lebih meminati hasil karya Wes Anderson menerusi filem debutnya, Bottel Rocket dan filem kedua arahannya, Rushmore (1998). Apa yang menarik mengenai 2 filem terawal Wes Anderson ini bagi aku kerana aku dapat melihat sisi lain kehidupan yang tidak dapat aku lihat di filem-filem lain terutama filem melayu (Malaysia).

Apapun, Bottle Rocket merupakan filem independent dengan budget hanya sekitar 7 juta u.s (dollar). Filem ini dibintangi Owen Wilson, Luke Wilson, James Caan dan lain-lain. Skrip filem ini ditulis sendiri oleh Wes Anderson bersama-sama dengan Owen Wilson.

Sinopsis filem ini secara ringkasnya mengisahkan 3 orang sahabat yang memilih untuk terlibat dengan jenayah (rompakan dan curi) dan dipimpin oleh Dignan (Owen Wilson). Rancangan jenayah mereka yang pertama berjaya dan sebelum ke rancangan jenayah seterusnya yang lebih besar, mereka menginap di sebuah hotel di mana salah seorang dari mereka telah jatuh cinta dengan salah seorang pekerja di hotel itu. Persoalannya, adakah mereka ini memang betul-betul pakar dalam jenayah dan telah ditakdirkan untuk menjadi perompak?

Trivia : Pengarah terkenal yang pernah memenangi oscars (academy award), Martin Scorsese yang telah mengarah filem-filem seperti Shutter Island (2010), The Departed (2006), dan Goodfellas (1990) telah menamakan filem Bottle Rocket sebagai salah satu dari 10 filem kegemarannya untuk dekat 90-an.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan