Rabu, 30 Mac 2011

Filem-filem terbitan Studio Ghibli

Sabtu hari tu (hari aku dan wife tengok Anu dalam botol), aku beli DVD The Great Collection of Studio Ghibli. DVD ni 14 in 1. Means ada 14 filem terbitan Studio Ghibli or ada kaitan dengan lagenda animasi Jepun, Hayao Miyazaki (pengasas bersama Studio Ghibli). Harga sebenar dia RM69.90 tapi aku beli dengan harga promosi, RM39.90 kat kedai CD di dalam kedai buku Popular.

Antara karya Studio Ghibli yang popular adalah seperti Sprited Away (2001), filem yang meraih kutipan paling tinggi dalam sejarah perfileman Jepun. Filem ini juga telah memenangi academy award (best animated feature) di Academy Awards yang ke 75. 

Walaubagaimanapun, aku sedikit kecewa kerana filem Sprited Away tidak berada dalam DVD yang aku beli ni. Aku baru jer berkesempatan tengok 1 filem dalam DVD ni iaitu filem Howl's Moving Castle (2004). Lepas ni nak tengok Princess Mononoke (1997) yang pernah menjadi filem yang meraih kutipan tertinggi di Jepun sebelum di pintas oleh filem Titanic (dan kemudian filem Spirited Away pula memintas Titanic).

Tiada ulasan:

Catat Ulasan